logo myassist Veelgestelde vragen rond het Coronavirus en persoonlijke assistentie.

De overheid heeft in het kader van het inperken van het coronavirus strenge maatregelen afgekondigd in de afgelopen dagen en wellicht zullen bijkomende maatregelen volgen. Maar hoe zit het nu voor een persoon met een beperking die hulp nodig heeft. Hoe moet je jezelf beschermen? Hoe beschermt jouw persoonlijke assistent zich? Mag hij/zij jou nog wel helpen? En wat als hij/zij ziek is en in quarantaine dient te gaan. 

Uitgangspunt is zorg voor jezelf en zorg voor elkaar. Tracht te nauwe contacten zoveel mogelijk te vermijden en hou je aan de hygiënevoorschriften.

Graag zetten we een aantal vaak gesteld vragen op een rij:

1) Mag mijn assistent blijven werken?

Assistenten die geen symptomen hebben mogen blijven werken. 

Als je zelf geen symptomen hebt, nemen ze wel best een aantal voorzorgen:
● Was zo veel mogelijk jullie handen met water en zeep;
● Gebruik papieren zakdoekjes die je in een gesloten vuilnisbak doet;
● Nies bij gebrek aan een zakdoek in jouw elleboogholte;
● Gebruik bij dicht contact een propere handdoek als sjaal. Ververs deze regelmatig en was op 90 graden.

Mondmaskers zijn niet nodig als je zelf geen symptomen hebt. 

2) Wat als ik symptomen heb?

Contacteer telefonisch jouw huisarts die de nodige adviezen kan geven.

Uiteraard kan jouw ondersteuning wel doorlopen, alleen moet er dan wel gebruik gemaakt worden van mondmaskers en handschoenen.

3) Wat als mijn assistent ziek is en mij niet langer kan ondersteunen?

Wanneer je in de positie komt dat je geen beroep kan doen op jouw vast netwerk van assistenten, kan je best in de eerste plaats eens bekijken wat er mogelijk is in jouw eigen netwerk. Zijn er vrienden of familieleden waar je kortstondig extra beroep op kan doen? Ook voor hen geldt uiteraard dat ze de nodige voorzorgsmaatregelen treffen.

Indien jouw netwerk te beperkt en/of overbelast is, kan je contact opnemen met een interimkantoor om zo een tijdelijke assistent in dienst te nemen. Je kan ook beroep doen op vrijwilligers via één van de vele initiatieven die uit de grond gestampt worden of de diensten van gezinszorg (extra) inschakelen.

4) Wat als mijn assistent niet wil komen werken?

Zolang je de richtlijnen opvolgt, is er geen probleem dat de assistent komt werken. Indien hij/zij dit toch niet wenst te doen, dan gaat de regeling, voorzien in de arbeidsovereenkomst, in en zal de persoonlijk assistent verlof moeten nemen. Dit kan onbetaald zijn of om dwingende reden indien een familielid ziek is. Tracht hier steeds vanuit een constructieve houding mee om te gaan en communiceer duidelijk met jouw assistent.

5) Wat als ik liever heb dat mijn assistent momenteel niet komt werken?

Praat met jouw assistent. Leg hem jouw bezorgdheden uit en waarom je liever niet hebt dat hij/zij in deze coronatijden ondersteuning biedt. 

Ben je zelf niet ziek, dan zal je jouw assistent wel moeten doorbetalen ook al laat je hem/haar weten dat er niet gewerkt moet worden.

Ben je ziek of heb je symptomen, neem dan contact op met jouw sociaal secretariaat om te bekijken of je eventueel een tijdelijke werkloosheid omwille van overmacht door het coronavirus vragen.

6) Heb je nog andere vragen?

Neem zeker eerst even een kijkje op de website van het VAPH waar de meest gesteld vragen aan bod komen. 

7) Waar kan ik terecht voor de laatste updates over corona?

De laatste updates over Corona vind je hier. Voor vragen over het coronavirus kan je bellen naar het gratis nummer 0800 14 689.

Heb je hulp nodig bij het uitwerken van een alternatief voor jouw ondersteuning in deze coronatijden? Neem contact op met MyAssist vzw via onze infolijn 016 23 95 82 / 0493 85 48 59 of email info@MyAssist.be.